معرفی زبان برنامه نویسی پایتون

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون
123 بازدید --

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا(نزدیک به زبان انسان یعنی همان زبان انگلیسی) و تفسیر شده است که به طور گسترده برای توسعه وب، هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبات علمی استفاده می شود.

زبان پایتون یک  زبان آسان برای یادگیری است که دارای سینتکس ساده است و آن را به یک انتخاب عالی برای مبتدیان تبدیل می کند. پایتون همچنین یک زبان شی گرا (OOP) است، به این معنی که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا اشیایی ایجاد کنند که موجودیت های دنیای واقعی را در کد خود نشان دهند.

در ابتدا می خواهیم تمرین ساده hello world را در زبان پایتون بنویسیم:

print("Hello, World!")

بله تمام شد! به همین سادگی

 

چرا پایتون ؟

یادگیری و استفاده آسان: Python دارای سینتکس ساده و یک کتابخانه استاندارد بزرگ است که یادگیری و استفاده از آن را برای مبتدیان آسان می کند.
 

زبان سطح بالا: پایتون یک زبان سطح بالا است، به این معنی که بسیاری از جزئیات سطح پایین دستگاه (مانند مدیریت حافظه و دستورالعمل های CPU) را از بین می برد. این کار نوشتن و درک کد را آسان‌تر می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا روی حل مشکلات تمرکز کنند.

 

شی گرا: پایتون یک زبان شی گرا است، به این معنی که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا اشیایی ایجاد کنند که موجودیت های دنیای واقعی را در کد خود نشان دهند. این کار نوشتن و نگهداری برنامه های پیچیده را آسان تر می کند. ما در پایتون می توانیم سادگی کلاس ها و اشیای خود را ایجاد کنیم و همچنین از مباحث پیشرفته ایی مثل ارث بری استفاده کنیم .

 

منبع باز: پایتون یک زبان منبع باز یا همان open sourse است، به این معنی که کد منبع برای مشاهده و تغییر برای هر کسی در دسترس است. این باعث می‌شود توسعه‌دهندگان به راحتی به زبان کمک کنند و دیگران از مشارکت‌های آنها یاد بگیرند.

 

پایتون یک زبان با تایپ پویا است : به این معنی که شما نیازی به تعیین نوع داده متغیرها در هنگام اعلام آنها ندارید. این می تواند نوشتن سریع کد را آسان تر کند، اما اگر مراقب نباشید می تواند منجر به خطاهای زمان اجرا شود.

 

کراس پلتفرم: پایتون می تواند روی هر سیستم عاملی از جمله ویندوز، macOS و لینوکس اجرا شود. این باعث می شود که آن را به انتخاب خوبی برای توسعه برنامه های کاربردی بین پلتفرم تبدیل کنید.

 

کتابخانه بزرگ: پایتون دارای یک کتابخانه بزرگ است که شامل ماژول هایی برای بسیاری از وظایف برنامه نویسی رایج، مانند اتصال به وب سرورها، خواندن و نوشتن فایل ها و کار با داده ها است. این بدان معنی است که شما اغلب می توانید وظایف را در پایتون بدون نیاز به نصب کتابخانه های اضافی انجام دهید.

پشتیبانی از کتابخانه های third-party : پایتون علاوه بر کتابخانه استاندارد خود دارای اکوسیستم بزرگی از کتابخانه های شخص ثالث است که می توان از آنها برای گسترش قابلیت های خود استفاده کرد. این کتابخانه ها را می توان با استفاده از مدیر بسته Python (pip) نصب کرد و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا به راحتی قابلیت های جدیدی را به برنامه های خود اضافه کنند.